Europacamping 2009

Bilen var fullpackad, tältet var med och en 24 timmars lång bilresa väntade:)

Vi var borta i en hel månad och hann både med Kroatien, Italien, Korsika och Schweiz.

KROATIEN
I Kroatien bodde vi en vecka på en camping med ett stort utval av pooler/vattenland. Bredvid våran camping låg några hotell med badland. Alla hotellen och campingen hade tillgång till varandras pooler m.m. Ni förstår när ni ser bilderna :)

Underbara Kroatien

ITALIEN
Resan till Italien blev inte heller så rolig för mig. Mådde illa och magont hela vägen. I Italien träffade vi familjen Rundqvist som vi skulle bo på en camping med i 4 dagar.
Nu hade det blivit min födelsedag och vi var på väg till campingen, och jag var fortfarande sjuk…spydde och hade mig.

Dag två i Italien mådde jag ännu lite bättre. När de andra badade låg jag under en parasoll och krängde jordgubbar. Efter lunch blev det film med Ebba i tältet svartepetter med Ebba och och på kvällen mådde jag så bra så att jag kunde vara med på minidiscot för barn och därefter svartepetter med Ebba i tältet…måste ha varit tack vare Ebba som fick mig på andra tankar att jag blev frisk så fort.

Dag tre var jag äntligen frisk. Dagen tillbringade vi på stranden, då jag äntligen fick mina flätor som jag hade sett fram emot hela resan.

På kvällen medans matlagningen var på G försökte jag lära Ebba spela tennis…och jag kan väl inte direkt påstå att jag var så värst bra själv. Hahaha.

Efter middagen blev det diskning som vanligt…alla 3 åren vi varit på camping har det alltid varit jag och Sofia som stått för diskning, lite mysigt faktsikt, tro det eller ej.

Sista dagen tillsammans åkte vi in till en liten stad och kollade runt och självklart åt vi glass. Glassen i Italien är ju helt makalöst god!! Efter glassen sa vi förväl till Rundqvists som nu skulle ta och bila hem till Sverige igen.

Dagen efter Rundqvists hade åkt hem åkte vi in till en annan liten stad där vi åt på restaurang och gick runt och kikade i lite butiker. På kvällen var det föreställning som vi tittade på.

Näst sista dagen blev det sol och bad vid poolen.

Det blev sammanlagt 6 nätter i Italien, och 3 tillsammans med Ebba och familj. Sista dagen tillbringade vi i Staden Pisa vid lutande tornet. Pfft…luatde ju inte alls…

KORSIKA

Korsika är helt klart den finaste platsen jag har varit i i Europa. Så fin ö med så fantastiska stränder!

Vi tog båten från Italien till Korsika, där vi sedan körde till campingen…som vi bara stannade på i en natt. Campingen var inte alls barnvänlig. Poolen var endast 1.20 meter där det var som djupast, man fick inte göra någonting inne på poolområdet, inte hoppa från kanten och inte ha några leksaker/luftmadrasser med sig o.s.v. Därför valde vi att dagen efter åka till en annan camping, vilket visade sig vara en jättefin camping med riktigt fint badområde och restaurang.

Vattnen på Korsika är så turkost som det bara kan bli, därför var det ju självklart att vi ägnade många heldagar på stranden. Dock fick man köra ganska långt för att komma till en strand. Men det var helt klart värt det!

Redan dag två gjorde vi en heldagsutflykt till en strand lite längre bort. Att stränderna skulle vara så fina hade vi verkligen inte föreställt oss.

Vi hade blivit så förälskade i de turkosa stränderna så dagen därpå åkte vi till en annan strand som var minst lika fin, inte lika många folk, vilket jag tyckte var både skönt men lite synd. Jag hade gärna velat att där skulle vara lite andra folk också och inte bara vi. Men men, man kan inte alltid få som man vill…thihi.

Efter en heldag på stranden var det dags för mat. Vi åkte in till närmaste stad där tittade lite i butiker, åt middag och bara njöt av den underbara kvällen.

Efter två heldagar på stranden var det dags att njuta av sol och bad i det underbara poolområdet. Ovh som vanligt på kvällen, grillning och mys vid tältet.

Dag 4 var det dags för en tur till en ny strand igen:)

Näst sista dagen åkte vi ut till en av Korsikas mest vackraste och omtalade öar. Man brukar säga att den påminner om seychellerna. Till en början kunde vi nog inte hålla med om att det var en så fin ö då vi kom till en ganska så äcklig och ful strand med orangetbrunt vatten…Som tur var så hittade vi stranden som vi sett på bilden. Superfin…men dock alldeles för mycket fiskar för min del som var och är rädd för fiskar när det gäller att bada med dem…snorkla bland fiskar har jag inget problem med för då ser jag dem hela tiden, vilket jag inte gjorde då. Men trots min fiskrädsla simmade först jag och pappa och sen jag och mamma ut till en stor sten i vattnet.

Båtresan hem från ön blev en våt tur kan man väl säga. Men det blev ialllafall en lyckad utflykt!

Sista dagen höll vi till vi poolområdet fram till vi skulle packa ihopa oss för att tå båten till Italien. Från Italien väntade en 24 timmars lång bilresa:) Vilket jag absolut inte har några problem med. Jag njuter verkligen av åka längre sträckor. Framförallt på natten. Mörkt ute, musik i öronen, en bra bok/film…bättre kan det ju inte bli.

Hela resan var verkligen såå lyckad! Camping hade blivit en ny tradition i familjen:)

One thought on “Europacamping 2009

1. Vilka fina beskrivningar du gör. Du minns mycket bättre än jag gör! Himla glad är jag att du bloggar om våra äventyr :)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>